Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.hduht.edu.ua/jspui/handle/123456789/1010
Title: Формування стратегії адаптації підприємств торгівлі
Authors: Рачкован, Ольга Дмитрівна
Keywords: адаптація підприємства
адаптаційний потенціал
оцінка адаптаційного потенціалу
стратегія адаптації
адаптаційні заходи
підприємства торгівлі
adaptation of an enterprise
adaptation potential
adaptation potential assessment
evaluation of adaptation potential
adaptation strategy
adaptation measures
trade enterprises
Issue Date: 2016
Citation: Рачкован, О. Д. Формування стратегії адаптації підприємств торгівлі: автореф. дис. …канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами / О.Д. Рачкован; Харківський держ. ун-т харч. та торгівлі. – Харків, 2016. – 20с.
Abstract: Рачкован О. Д. Формування стратегії адаптації підприємств торгівлі. – На правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Харківський державний університет харчування та торгівлі Міністерства освіти і науки України, Харків, 2016. У дисертаційній роботі обґрунтовано теоретичні засади та розроблено науково-методичний інструментарій формування стратегії адаптації підприємств торгівлі. У роботі розглянуто сутність поняття «адаптація підприємства», аргументовано авторське бачення його змісту, розвинуто класифікацію видових проявів адаптації підприємства, сформульовано принципи та обґрунтовано структурно-логічну схему управління адаптацією підприємств, визначено сутність, цілі та об’єкти стратегії адаптації суб’єктів підприємництва у сфері торгівлі. Визначено ключові характеристики та здійснено оцінку рівня сприятливості зовнішнього середовища для розвитку підприємств торгівлі, розроблено науково-методичний підхід до оцінювання ресурсної складової адаптаційного потенціалу підприємств торгівлі, визначено склад та розроблено методичний інструментарій оцінки динамічних здатностей торговельного підприємства. Розроблено науково-методичний підхід до комплексної оцінки адаптаційного потенціалу підприємств торгівлі, обґрунтовано інтегрований підхід до формування стратегії адаптації торговельних підприємств; запропоновано методичний інструментарій вибору напряму розвитку торговельного підприємства за рівнями управління адаптацією. Rachkovan O. D. – Formation of trade enterprises’ adaptation strategy. – Manuscript. The dissertation for competition of candidate of economic sciences by speciality 08.00.04 – economics and management of enterprises (as per types of economic activity). Kharkiv State University of Food Technology and Trade of the Ministry of education and science of Ukraine, Kharkiv, 2016. Theoretical aspects are substantiated and scientific-methodical toolkit for the formation of trade enterprises’ adaptation strategy is elaborated in the thesis. The key accents concerning the definition of the notion “adaptation of the enterprise” are identified, the author’s view on its contents is reasoned. Specific manifestations of trade enterprises’ adaptation are classified based on the systematization of main criterial features and introduction of the additional ones: by the velocity, source, and purpose of adaptation. The principles are formulated. Structural and logical scheme for managing enterprises at the strategic, operational and tactic levels is substantiated. The views of scientists-economists regarding the essence of the notion “strategy of the enterprise” are systematized. The peculiarities and specific features of corporate strategy and adaptation strategy are substantiated. Taking into account essential characteristics of adaptation strategies, the viability and effectiveness of trade enterprises in the long term based on dynamic balance of the business environment are defined as a strategic direction of adaptation. The system of purposes and objects of the adaptation strategy, which gives a comprehensive picture of 19 the directions of adaptive decision-making is the basis for determining a set of measures to influence the adaptive management facilities. The expediency of carrying out strategic analysis as a premise for the development of adaptation strategy by two directions: research of the opportunities/threats of the environment; assessment of the resource and competence components of the adaptation potential of the enterprise. For the research of the influence of the environmental factors on trade enterprises’ functioning, scientific-methodical approach to the evaluation of the environment profitableness level for trade enterprise development is elaborated. Its practical application allows making an objective conclusion regarding external conditions of trade enterprises development. Scientific-methodical approach to the assessment of the resource component of the adaptation potential of trade enterprises is substantiated. It allows identify the level of the resource opportunities of retail enterprises by the time periods. It is suggested to research dynamic abilities, which are the most relevant to the formation of adaptation strategies and define retailers’ adaptive potential, by three components (infrastructural (coordinative) abilities, learning abilities and managerial re-configurational abilities), which are evaluated by means of the methods of questioning based on the determination of the "maturity level of dynamic capabilities." Taking into account the necessity of generalizing characteristics of the existing possibilities of the resource provision and the choice of the strategic position as a background for the development of adaptation purposes of a retail enterprise, scientific approach to complex assessment of adaptation potential of an enterprise is developed. It is based on the system of multi-criterial evaluation of its resource potential and dynamic abilities. For the provision of the consistency of adaptation strategy with the state of the environment and the existing adaptation possibilities of retail enterprise, its expedience is substantiated. An integrated approach to the formation of retail enterprises’ adaptation strategy is suggested. It is based on the system of indicators by the specific purposes and key factors of influence. For selecting strategic position, it is suggested to apply the approach, based on the matrix method, which allows to determine the type of adaptation strategies and justify the priority vector of the enterprise based on positioning retailers in the matrix "the level of adaptive capacity - the level of favorable external environment". To select the direction of commercial enterprises adaptation methodological tools are proposed, which is based on calculating the coefficient of adaptive capacity of the entity field, based on the account of the level of adaptive capacity and compliance with its individual elements or instruments of strategic operational and tactical management adaptation.
URI: http://elib.hduht.edu.ua/jspui/handle/123456789/1010
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_pachkovan.pdf636,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.